FOTOGRAFISANJE POZORIŠNIH LUTAKA

Saradnja  Visoke tehničke škole strukovnih studija iz Novog Sada i Pozorišnog muzeja Vojvodine iz Novog Sada

Sibila Petenji Arbutina

Praktičan rad za potrebe Pozorišnog muzeja Vojvodine iz Novog Sada u saradnji sa Školom su započeti u okviru praktičnog rada na predmetima na trećoj godini studijskog programa Primenjena fotografija.

 Projekat saradnje je usmeren na potrebe iz oblasti kulture u cilju što kvalitetnije realizacije zadataka sa pozitivnim ishodom za obe strane. Projekat predviđa mapiranje, tj. vizuelnu  realizaciju arhive eksponata Pozorišta lutaka Pozorišnog muzeja Vojvodine iz Novog Sada kroz medij fotografije, kao i učešće u delu realizacije izrade „Virtuelnog pozorišnog muzeja“ u cilju očuvanja kulturne baštine naše države .

Za realizaciju predviđenih fotogarfija neophodno je savladavanje gradiva iz više oblasti fotografije, tako da su u rad na projektu uključeni napredni studenti sa 2. godine koji pohađaju predmet Osnove fotografije i studenti 3. godine koji su položili predmete iz oblasti fotografije i stekli dovoljno iskustvo da mogu da se uknjuče u realizaciju. Deo realizacije fotografija se odvija na predmetu Studijska i dokumentarna fotografija i svojim sadržajem pokriva sve zahteve projekta. Projektom je obuhvaćena studijska, dokumentarna i kreativna fotografija, tako da student može da pokaže celokupne svoje sklonosti u datoj oblasti. Eksponati koji su predviđeni da se fotografišu su prvenstveno pozorišne lutke Lutkarskog odeljka pozorišta i eksponati od izuzetnog značaja za Pozorišni muzej. Projekat je podenjen u više faza, koji obuhvataju fotografisanje eksponata i prikaz kroz različite vidove fotografija, obradu, pripremu za štampu i veb sajt i štampu samih radova. Rezultati rada bi se pored postavke na veb sajt, videli i kroz finalnu izložbu koja treba da prikaže sadržajno bogatsvo Pozorišta lutaka kroz individualni kreativni izraz autora. Fotografijama bi bila trajno zabeležena skoro zaboravljena vrednost i lepota Pozorišnih lutaka.

Početna faza- realizacija studijske, reklamne fotografije – fotografisanje eksponata čije je cilj dokumentovanje stvarnog izgleda i stanja lutaka iz muzeja (Sl. 1., 2., 3., 4., 5., 6.).

 Za ovu fazu fotografisanja neophodno je znanje iz oblasti studijske fotografije koje pored visokih tehničkih znanja podrazumeva i dizajn svetla, stoga je veoma zahtevan i dugotrajan proces. Celokupan proces fotografisanja zahteva dobro koncipiran plan snimanja, gde studenti unapred moraju da predvide uslove i kreiraju datu situaciju na adekvatan način, te da imaju sposobnost da predvide tehničke potrebe realizacije.

U ovu fazu rada pored dokumentovanja eksponata spada i realizacija fotografija koje će se koristiti u izradi „3D Virtuelnog muzeja“. Fotografije koje će se koristi za potrebe „3D Virtuelnog muzeja“  realizuju se u saradnji i sa digitalnim likovnim umetnicima koji su zaduženi za izradu i stavljanje u funkciju „3D Virtuelnog muzeja“. Po fotografijama koje realizuju studenti, za navedene potrebe, izrađuje se animacija koja treba da prikaže eksponate koje poseduje muzej. Realizacija ovakve vrste fotografije zahteva korišćenje visokoprofesionalne fotografske opreme. U praktičnom radu, akcenat je stavljen na vizuelnu obradu likovnih elemenata, primenom u fotografiji, kao što su: linija, valer, tekstura, oblik, perspektiva i boja (predmet Likovni elementi studenti slušaju na 2. godini). Fotografije moraju biti realizovane na najkvalitetniji mogući način, što zahteva potuno poznavanje tehničkih aspekata fotografisanja. S obzirom da će biti korišćene kao baza za izradu animacije,  greške nisu dozvoljene.

Dokumentarna fotografija pored dokumentovanja eksponata ima zadatak da prikaže celokupan radni proces od početka do kraja.

Kreativna fotografija-  samostalno aranžiranje i postavljanje ekponata u različite odnose, kreiranje atmosfere, režiranje scena, tj.prikazivanje odnosa prema objektu realizovanog na individualni kreativni način. U ovu vrstu fotografije može spada i fotografija na otvorenom.

Lutkarski eksponati se menjaju svake druge nedelje. Jedna nedelja je predviđena za fotografisanje, a naredna za analizu postignutih rezultata, selekciju i obradu fotografskog materijala.

Rad se odvija pod mentorstvom profesora, koji je istovremeno i koordinator dela projekta koji se odvija u Školi. Periodično se komunikacija odvija sa licima koji su nosioci glavnog projekta (koordinatori iz preduzeća), te se njihovo mišljenje mora uvažiti obzirom da oni diktiraju potrebe.

Ova faza je vremenski dugotrajna i rad je vrlo sadržajan i komleksan. Da bi se dobili kvalitetni rezultati, od studenata se zahteva dodatno, vannastavno angažovanje, pa se studenti moraju dobro motivisati da bi celokupan rezultat bio prihvatljiv. Postavka svetla, aranžiranje lutaka i podešavanje tehničkih parametara u fotografskom  studiju nekada traje i po nekoliko sati. Selekcija fotografija je vremenski takođe dugotrajna i obuhvata selekciju fotografija u 3 grupe:

1.Fotografija za katalog arhive muzeja- dokument lutke

2.Fotografija za izložbu

3.Fotografija za virtuelni muzej

Studenti su bili veoma zainteresovani sa realizaciju ovog projekta, te su bili izuzetno motivisani jer je projekat koji se realizuje konkretan zadatak na zahtev klijenta sa vidljivim i referntnim rezultatom- izložbom. Kao mogući problem može da se pojavi monotonija prilikom fotografisanja, tj. da sklonosti i interesovanja studenata nisu usmerena ka rešavanju datog problema. Drugi problemi koji su se javljali su tehničke prirode, te su ih studenti vrlo brzo savladali, a to su: vremenski je dugotrajno istraživanje svetla, određivanje njegove temperature boja, postavka studijske rasvete posebno za svaki eksponat, postavka samih lutaka,… Za fotografisanje ovakvih eksponata glavni fotograf mora da nađe asistenta snimanja koji pomaže npr. pri držanju i stavljanju eksponata u adekvatan položaj, ne retko usmerava svetlo, aranžira ambijent, itd. Većih problema pri radu nije bilo. Reakcija studenata je generalno vrlo pozitivna, zadatak su radili puni entuzijazma, što je rezultiralo vrlo kvalitetnim fotografijama koje su u potpunosti uspele da ožive lutke.

 

 

 

Share